Taky si připadáte, že jste často na všechno sami? A to i když máte kolem sebe lidi. Musíte se často opakovat, abyste vůbec dostali, co potřebujete? Máte tak geniální nápady nebo tvorbu, ale prodeji byste se nejraději vyhnuli úplně, kdyby to nějak šlo?

Slýchám to od klientů snad nejčastěji. Firmy v oboru personalistiky, jak ho dneska známe, v tom mají dost velký potenciál: jak vybrat správné lidi? Ovšem na toto téma nemusíme ani vstupovat na pole podnikání. Jak najít nebo poznat toho správného partnera pro život nebo práci?

Jednu dobu jsem měla velmi oblíbenou píseň Ave Maria od Beyonce (ne, že by se stala méně oblíbenou, ale v takovém případě si ji pouštím znovu a znovu, dokud nechytnu celý text; a bez svědků si k tomu i zpívám). Našla jsem v ní soucit s mým pocitem, že jsem na všechno sama. Nikdo jiný mi přeci ani nerozumí nebo rozumět nechce, případně ani přeci nemůže. A jistě znáte uvažování, že prostě nemám ty správné lidi kolem sebe a musím hledat dál. A já jsem při tom hledání procestovala už kus světa. Jenže, ono to nutně není o těch druhých lidech. Každý jedinec má svou jedinečnost, každý národ má své „jiný kraj, jiný mrav“ [zvyky, způsoby chování].

Ráda označuju situace, na které ještě neznám pohodlné a jednoduché řešení: současné období nám poskytuje „pěkné výzvy“. Díky anebo bohužel mám k dispozici údaje (vzdělání, moudrost), které mi znemožňují obviňovat druhé, sebe, politiky, média nebo aktéry konspiračních teorií. A tak mi nezbývá nic jiného, než pátrat a sdílet to, co na cestě k pohodlnému a jednoduchému řešení opravdu funguje. A to s kýmkoli, kdo projevuje opravdový zájem.

V pátek jsem se konečně dostala k přípravě takového manuálu pro můj tým. Sama jsem mockrát nepřekonala ty první kroky nutné k tomu, aby podnikatelská příležitost vzlétla ze země. Kolikrát jsem si na to vzpomněla při startu a přistávání letadla. Prostě se mi doposud v mnoha ohledech podařilo jen se držet při zemi. I když vím, že by se s nástroji, které mám k dispozici, dalo pohodlně lítat i do vesmíru. I toho byznysového, multimilionového. Tak proč si stále připadám, že se kochám květinami luk podél vzletových drah? Luční květiny mám ráda, ale bohužel mě nedopraví tam, kam bych se ráda dostala. A přeci už se podařilo létat tolika lidem, kteří ani nemají k dispozici všechny kvality, moudra a kontakty, jaké mám já. A já se o ně ráda se svým týmem podělím. Přála bych si, abychom měli dostupné „létající auta“ – tedy přesněji rodinný vůz transformovatelný na loď námořní i vzdušnou. Aha, takže v první řadě potřebuji vhodný dopravní prostředek.

A co by měl takový dopravní prostředek ve světě podnikání umět? Měl by být vhodný pro rodinu, on-line i off-line, osobní i byznysový svět. A měl by se finančně vyplatit. Tedy, když někoho inspiruju k jeho užívání, ať za to také dostanu něco výměnou za reklamu, ne? Na osobní doporučení přeci dá nejvíc lidí. Však na tom stojí všechny ty podnikatelské příležitosti MLM, pro ty, kteří chtějí využít konkrétní systém vhodný pro jednotlivé zaměstnance nebo živnostníky. Aby se dopravili na statisícové až multimilionové příčky úspěchu. Mohou si tak zajistit časově (i finančně) flexibilní život bez nutnosti docházet denně do práce, mít víc času na rodinu, zájmy a podobně.

Ovšem, většina z nás se o to už i pokusila díky přátelům, kterým to v té či oné značce funguje a neváhají nás občas nebo častěji obšťastňovat jejich úspěchy spolu s informacemi o úžasnosti jejich produktů nebo služeb. S větším či menším náznakem, že jsme úplně divný, když to nadšení nesdílíme s nima. Kdo se poznává? 😉

Ono ve skutečnosti tolik nezáleží na tom, jaké konkrétní představy nebo-li vize v dané příležitosti jsou. Provize (% finanční odměna vyplacená za osobní doporučení) každopádně přijde až za úspěšné sdílení všech „pro“ té „vize“ vedoucí k nákupu daného produktu nebo služeb. Jenže prodávat, to se moc nikomu nechce. Jo, když ty lidi sami přijdou a objednají si, to je jiná. Ale do takových míst už někdo nemalé zdroje — peníze, čas, kontakty investoval. A kdo nezjistil, že prodej je hlavně o správném předávání těch správných „pro“ konkrétnímu člověku, tak moc těch provizí na tom vlastním účtu nemá. Anebo mu tam přijdou tak jednou měsíčně.

Člověk s uvažováním zaměstnance ve skutečnosti také dostává zaplaceno poměrnou část výdělku firmy. Někde fixní, někde s bonusy v lepších dobách. Rozdíl mezi prací pro větší, už fungující vizi, a „jistější“ příjmy anebo pro něco nové je jen v tom, na které straně je investor (ten, kdo investuje, tedy vkládá čas, peníze, znalosti, kontakty, atd., aby z dostupných zdrojů — peněz, času, znalostí, kontaktů — získal víc prostředků a zdrojů — peněz, času, znalostí, kontaktů atd.).

U zaměstnavatele je investor na začátku v řadách už fungujících majitelů firem nebo jiných majetků. A vize je jednoznačně daná a často neměnná. Nic moc pro kreativní lidi s vlastními představami o tom, jak by to mohlo fungovat líp. Nebo když vědí, že jejich potenciál je daleko větší, než jim kdy zaměstnavatel může umožnit realizovat. Fajn pro ty, co si to rádi odkroutí a mají „jistý“ plat (tedy spoléhají se, že bude někdo jiný stabilně platit částku, na které se jednou dohodli v pracovní smlouvě). A to každý měsíc. A tak se nemusejí moc zajímat, jak věci kolem opravdu fungujou. Však podobné to máme i ve vztazích. Jsou ti, kteří si to, co se po nich viditelně chce, raději odkroutí, aby se nemuseli o nic moc zajímat. Naštěstí jsou i ti, kdo se o druhé zajímají a kreativně se snaží blízkým (i vzdálenějším) působit radost.

U živnostníků a majitelů malých a středních firem je investorem každý, a to průběžně podle potřeby. Asi jako rozdíl mezi automatickou a manuální převodovkou. A tak se na utváření vize nebo hladké jízdy může podílet. A tím větší podíl, třeba až 80 % finančních odměn za vlastní produkty a služby může mít člověk k dispozici jen pro sebe a svou rodinu.

Zajímavé hledisko na pracovní trh, že? A tedy k tomu manuálu. Samotnou mě fascinovalo, co jsem si při poznámkách k němu uvědomila, když jsem tak spolu s vlastními zkušenostmi z praxe překládála do češtiny tu jednu z cest k zaručenému úspěchu pro každého. Tedy připravila jsem vlastní srozumitelné poznámky jako scénář pro můj tým. Začala jsem vytvářet scénář, jak ten klasický americký styl prodeje úspěšně používat v našich krajích. Tak, aby ti zpočátku nadšení lidé mohli fungovat dlouhodobě a hlavně samostatně. Samozřejmě, že ve spolupráci s týmem, ale iniciativně a efektivně.

Ti, kdo mě osobně znají, většinou vědí, že při konzultacích vycházím z prakticky používané filozofie a výzkumů o lidské mysli a potenciálu. Mívám odpovědi i na ty nejzapeklitější neřešitelné situace. A to i o tom, jak efektivně lidi organizovat pro úspěch v podnikání. V minulém článku jsem odkazovala na knihu Dianetika: Moderní věda o duševním zdraví.

video zde

Lidská mysl poznatelná je a dá se o ní i naučit. Což je při práci s lidmi minimálně praktické znát.  Tedy obzvlášť z hlediska toho, co produktivitě lidí v týmu nevyhnutelně brání. (Nejen) pro slabší čtenáře pak existuje Kurz Anatomie lidské mysli (živé workshopy) pro kohokoli, kdo je ochoten se zajímat a udělat si vlastní názor sám za sebe. Díky za připomenutí přátelům, přednášejícím ze skupiny www.jsmefenomen.cz. 3x týdně teď, v dobách zvýšeného výskytu v domácím prostředí, dávají taťkové od rodin přednášky se spoustou použitelných příkladů na témata z podnikání, rodičovství i manželství.

Tedy, u produktivních lidí v týmu nejde jen o pěknou inzerci nebo výběr nejlepších lidí (použít se dá prakticky kdokoli, když správně přidělíme jeho kvality a jedinečnost pracovní pozici, kterou potřebujeme, a dohodneme se ohledně jeho finančních přání a našich aktuálních zajištěných finančních možnostech na danou pozici). Nejde jen o zaučování. Nejde jen o koučink, vedení, kouzlo osobnosti nebo třeba nějakou terapii či systém.

Při práci v personalistice v nakladatelství, o kterém jsem se už zmínila v tom minulém článku (CO TEĎ? …zde), jsem se dostala k velmi spolehlivému know-how, jak tzv. etablovat lidi, aby fungovali samostatně, spolehlivě, a to dlouhodobě. Pro vedoucí týmů i řadové spolupracovníky. Zcela využít potenciál takového know-how pro plné využívání potenciálu jednotlivých členů týmu, tak to je hudba budoucnosti. Obávám se, že mnohaleté. Tedy dokud někdo s extra prostředky zejména finančními nenajde odvahu tuto dobu zkrátit. K tomu mám já vyhlídky tak během pár let nejdřív.

Ale o inspiriaci a dílčí kousky se podělím ráda. Někdy i maličko dělá moc. A nejraději se dělím s přáteli a jedinci v mém týmu. A tým se skládá ze všech, kteří se na činnosti podílí, takže to může být nejen spolupracovník, ale i klient, dodavatel, kandidát nebo i jen vášnivý čtenář tipů, že?

Mimochodem, máme otevřené výběrové řízení na kandidáty do našeho týmu pro extra příjem k tomu, co už vám více či méně funguje. Jde o sdílení on-line prostoru, kde jsou k dispozici nástroje (pro něco jako zoom na webináře spolu s hromadným odesíláním emailů s videem jako třeba mailchimp, ale s daleko lepšími vychytávkami). A hlavně s funčním know-how, jak na KOMUNIKACI v on-line i off-line světě, příznivé pro rodinu i podnikání, obzvlášť ale ne jen mlm. Tedy ten můj ideální dopravní prostředek. Dámy a pánové, dveře se otevírají! Přistupte blíž, nikdy nebyl lepší čas než TEĎ. Stačí projevovat zájem na mých kontaktech, anebo u osoby, která vám tento článek osobně doporučila.

A jak tedy ten americký způsob prodeje využít v našich končinách, aby člověk nebyl na všechno sám? S vámi se teď podělím aspoň o pár tipů použitelných v soukromí i podnikání jakékoli velikosti:

1. KDO nebo S KÝM? [kdo dokáže projevovat — přijímat i vyzařovat — zájem]

2. FOLLOW UP [povzbuzovat k dotažení obchodu]

3. Z „NE“ alespoň PŘÁTELÉ nebo FANOUŠCI [neklesat na mysli]

1. KDO nebo S KÝM? Někdo tomu říká ti správní lidé, jedinou podmínkou však je, že člověk je ochoten projevovat zájem. Nadšení je sice fajn, ale minimálně v našich krajích opadá často tak rychle, jak přišlo. ZÁJEM ale může zvládnout opravdu každý, kdo chce. Produktivní člověk je ten, který projevuje dostatečný zájem o to, co je potřebné k tomu, aby měl čím dál lepší výsledky. A tak mohl těch svých pár % podílu z výdělku firmy, pro kterou pracuje, dlouhodobě a efektivně zvyšovat. Jak opakuji svým klientům nebo i přátelům s různými nabídkami spolupráce: Z dlouhodobého hlediska nejde nutně jen o to, co člověk dělá nebo prezentuje, ale hlavně s kým na tom spolupracuje. Kterých asi tak 5 lidí nejvíce utváří jeho světonázor? Do týmu si ve skutečnosti nabíráme postoje a názory všech těch 5 (a často i více). A to ovlivní, jak moc efektivně budeme schopní provádět následující bod.

2. FOLLOW UP — tak toto slovo nemá adekvátní český výraz a světe div se, proč náš tak úžasný potenciál mizí často v překřikující se změti reklam, názorů, hledisek a nápadů. Volně bych to vyjádřila takto: opakovaně kontrolovat, zabývat se něčím a prosazovat to, povzbuzovat a pobízet, přimět k tomu, co klient nebo kandidát potřebuje z toho, o co projevil osobní zájem. A právě chybějící nebo nedostatečný případně nevhodný „follow up“ bývá nejčastějším důvodem menších i větších následných krizí a katastrof. Naštěstí, pro podnikání, soukromí nebo i charitu na to geniální nástroje a řešení máme. Právě v tom našem sdíleném on-line prostoru, pro který vybíráme spolupracovníky, ale i „jen“ klienty a zákazníky. Stačí dát vědět 😉

A do třetice všechna ta „NE“, kde jsme chtěli kladnou odpověď? Pokud se jedná o člověka nám známého, se kterým bychom se přátelit chtěli, je lepší si získat jeho přízeň (otevřít si možnost vhodnější společné činnosti do budoucna) a udržet si přátelství, než si tzv. kazit auru tím, že ho slušně řečeno posíláme k šípku. Může přijímat třeba do emailu nebo jinde naše občasné tipy a podněty ze života nebo oboru? I tím se může stát členem týmu, i když aktuálně pasivním. Nikdy nevíme, kdy se rozhodne jeho nejbližších 5 lidí změnit, a tak se přidat třeba i k nám aktivněji. Dokázal opakovaně projevovat zájem? Dokažme opakovaně projevovat zájem my. Neklesejme na mysli a zajímejme se o to, jakou má kdo jedinečnost a co skutečně funguje 🙂

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *