Klíče, mobil, peněženka, … rouška. Pokaždé, když „můžeme“ ven, už jsme si pomalu ale jistě zvykli na novou součást všedních i svátečních dní, které v mnoha domácnostech začínají splývat. To, co se děje kolem nás, už začíná být „normální“ a učíme se zacházet s využíváním času mnohdy jinak než kdy dřív. Jak dlouho to bude trvat? Na co se připravit, ať to dál přežijeme jak doma, tak v podnikání?

Otázky, na které se otevírají diskuze snad ve všech koutech internetu, kde česká ústenka hrdě překračuje české hranice. Dnes mi Facebook hned po ránu předložil komentář, který v angličtině zněl asi jako „někdo z Československa mi poslal video, jak tam mají všichni masky povinně a v boji s virem jim to evidentně pomáhá“. Neváhala jsem připojit svůj názor z místa činu (se sebezapřením jsem vynechala historicko-politickou lekci) a slečně, co se obávala, jak něco takového v USA sehnat, jsem doporučila hlavně použít materiál ze 100 % bavlny, ať se dá při praní vyvařit. Nicméně jsem přidala i to, co si myslím, že hraje hlavní roli v budování imunity českého národa, a to je právě spolupráce a vzájemná pomoc (nejen) českých žen, které zasedly k šicím strojům. Však i v podnikatelských a osobních vyjádřeních po období fňukání nad tím, co by vláda měla nebo neměla, mezi dávkami pokračujícího českého humoru, začínají převažovat nabízené pomoci a příležitosti, přičemž v soukromých i veřejnějších zprávách sdílíme všechny možné konspirační teorie a podivujeme se nad tím, proč média chrlí to, co chrlí. Začínáme se probouzet ze zaběhlých rutin a za to vám všem moc děkuju. Tedy, zdravý rozum a bod číslo 1. NEPLAŠIT z mého předchozího článku vidím, že vítězí, a tak se můžeme víc věnovat další fázi, co dělat teď, ať přežijem i v podnikání:

Komunikovat, pomáhat si, vytvářet přátelství, 

budovat si síť vlastních kontaktů (tzv. „networking“) a spolupracovat.

Téma lidskosti nemělo nikdy větší šanci na úspěch než TEĎ.

Každý je v něčem jedinečný nebo šikovný…známe slova písně „Ten umí to a ten zas tohle…“ Mezi mými přáteli z celého světa se říká, že máme snad nejvyšší koncetraci geniálních lidí, aneb zlaté české ručičky jsou prostě výborné. Zkušenosti zároveň ukazují, jak moc generálů se u nás mnohdy hlásí o pozornost s chytrými řečmi o tom, jak „(v)oni to dělaj špatně, my (j)sme lepší.“ Není pochyb o tom, že pro danou cílovou skupinu dokážeme dodat něco jinak, třeba i líp, než někdo jiný pro jeho cílovou skupinu. A největší překážkou nám ve skutečnosti jsou utkvělé představy o tom, co by se mělo nebo co se dá nebo nedá. Těch pár set osobních map nebo scénářů života, ať už mé konzultace hledání vlastní jedinečnosti a smyslu života nebo poslání nazveme jakkoli, vypovídá o tom, že opravdu každý umí něco velmi dobře, jen jsme bohužel zároveň mistři světa v sebeznehodnocování a podceňování se. Až když sleduji aktuální jednání těch, kteří mě v podnikatelském životě opravdu inspirovali, dochází mi, že každý z nás je na tom podobně, každý z nás překonává kromě těch venkovních i různé vlastní překážky a je na každém z nás, jak se s nimi vypořádáme uvnitř a jak to vše prezentujeme navenek. Mnozí se v dnešní době shodují: všichni se ocitáme na stejné startovací čáře. Co platilo v minulosti, už není aktuální. Zkušenosti jsou sice pěkné, ale nemusejí mít v současné době vůbec žádný význam. To zvýhodňuje začínající podnikatele a klade výzvu stávajícím, aby prokázali, jak moc podnikavého ducha vlastně mají.

V blízké době se ke starým časům nevrátíme a v následujících měsících se rozhodne o tom, kdo v podnikání přežije, kdo vyroste díky lidskosti, vzájemné pomoci a NEPŘESTANE správně investovat dostupné zdroje do sebe, do kvality (co je nyní opravdu potřebné a žádoucí) produktů i služeb a jejich adekvátní prezentaci a prodeji. To vše spadá do tématu komunikace – nejen, co říkám nebo poslouchám, komu a v čem naslouchám, ale i co svým jednáním, nákupy nebo činy komunikuji okolí. Já například hodně a ráda čtu.

Na mém nočním stolku mají nyní čestné místo dvě knihy: Margareta Křížová: Z deníku investorky – Jak podnikat a nezbláznit se. Čtení opravdu zábavné, lidsky psané a poučné, v krátkých kapitolách a opravdu pro kohokoli, kdo o podnikání i jen uvažuje. Takže kdo z vás podnikavců zkušených i nezkušených ještě nečetl, vřele doporučuji. Náš kojenec si asi docela oddychl, že už jsem knížku dočetla, protože jako akční kojící matka jsem využívala ke čtení každé chvilky a chudák nechápal, proč se při tom krmení tak hlasitě směju.

Druhá knížka s čestným místem na mém nočním stolku, jak je mým dobrým zvykem a splněným přáním z dětství (naučit se anglicky tak, abych si v klidu mohla číst knížky) je v pohodově čtivé angličtině: JT Foxx: Millionaire Underdog [přeložila bych jako: Ten, kdo téměř nemá šanci stát se milionářem] Pán, kterého jsem poznala osobně, když s americkým úsměvem vběhl před konzervativní irsko-mezinárodní publikum na té jediné hromadné networkingové akci v Dublinu dostupné bez nutnosti rozumět irské angličtině. A i mně skeptika ke všem těm „hurá“ akcím řečníků, kde se obvykle dozvím nebo uvědomím tak dvě tři novinky, dokázal bavit a inspirovat téměř celý den. Tahle knížka se „nedá“ číst souvisle. Tolik tipů, příkladů a ukázek změn našich běžných hledisek na podnikání v zápalu boje víceméně samotného se sebou o světově 1. místo v koučování bohatství a byznysu, ale také řečnictví a sériového (ne vraždění ale) podnikání v dalších oborech na úrovni milionových (dolarových) příjmů v každém z nich. To je opravdu nakažlivá komunikace, ale naštěstí tím správným směrem. Díky němu jsem si uvědomila, že se nemusím snažit najít 1 věc, 1 profesi (kolik z nás slyšelo „proč si nenajdeš pořádnou práci“?) v dnešním světě se prostě bez více dobře zkombinovaných rolí neobejdeme. I každé tělo má několik systémů, aby fungovalo. Každá firma má několik zásadních funkcí, aby fungovala. A tak každá osobnost může mít víc oblastí působnosti, jen je vyladit a správně mezi nimi přeřazovat na ten správný rychlostní stupeň, což by bylo (a bude 😉 na celou knihu.

Ovšem začínat teď úplně novou kariéru nebo celé podnikání? To je myslím větší výzva než obvykle. Nicméně to, co může každý z nás pro další oblast působnosti začít dělat hned a třeba do toho chytře zapojit i děti doma, je například překonat vlastní negativní úvahy o celkem specifické oblasti podnikání, které se všeobecně říká MLM (multi-level marketing). Jednoduše řečeno se jedná o sdílení tipů na produkty a služby firem, které se rozhodly místo placení mega reklam platit lidi, kteří jejich značku a výrobky nebo služby šíří dál. A to zvláštní slovo multi-level jen označuje způsob vyplácení finančních odměn a několika-úrovňových bonusů, někde měsíčně, u zahraničních i týdně nebo dokonce okamžitě po úspěšném doporučení. A bavit se o něčem, co rádi v běžném životě používáme, potřebujeme nebo využíváme, to zvládá každý. A tak prakticky každý může v současné době nastoupit cestu k životnímu stylu, kterým chce žít, a to společně s úspěšnějšími.

Samozřejmě je tu pak faktor vlastních úvah a prodeje. Co se úvah týče, myslím, že moc pěkně téma popsala Lenka Uhrová v e-booku zdarma: 4 rozhodnutí, anebo co se vám může honit hlavou, než řeknete „ano“ multilevel marketingu. A prodej samotný, tak to je téma, které se potřebujeme v jakémkoli kontaktu s lidmi učit, procvičovat, trénovat a brousit. Prodej však není nic jiného než ta naše oblíbená a doporučená KOMUNIKACE v mnoha různých formách. Jako matky denně prodáváme dětem myšlenku, aby něco udělaly nebo neudělaly. Jako ženy prodáváme myšlenku toho, co bychom chtěly nebo potřebovaly třeba od svých blízkých. A pak už je to jen o vynalézavosti, komu co prezentovat a prodávat, abychom dosahovali výsledků, které chceme nebo pro přežití v podnikání potřebujeme. A právě dosahování výsledků a učení se prodejním dovednostem jsou dalším bonusem takových MLM aktivit. A pro ty, kdo už v nějaké takové firmě působí, bych doporučila, ať si k tomu nějakou další s odlišným typem produktů a služeb případně přidají. Já například velice ráda využívám produkty a služby hned několika firem, které takový systém odměňování poskytují. Většinu jsem si pořídila jako uživatelka, protože s tímto systémem odměňování se dá pořídit už opravdu téměř cokoli. A třeba firma zajišťující prostor a nástroje pro on-line videokomunikaci (video-emaily, video-newslettery, video-mítinky a webináře) může stát za to, aby si člověk dnes přišel na extra finanční příjem ať už do rodiny nebo vlastního podnikání.

A tak, jak bylo uvedeno v minulém článku, neváhejte si udržovat ten správný poměr využívání zdrojů (10 % rezervy, 30 % dluhy, 30 % provoz) a těch 30 % investic můžete vložit třeba právě do pořízení si a učení se nového tématu, které s vámi nebo vaším podnikáním souvisí, ať je to zdraví, krása, cestování, knihy, vzdělávací programy, finanční poradenství nebo on-line prezentace.

Díky moc za inspiraci a sdílení toho, co se dělat dá. Neváhejte komunikovat, ať už jen tak s komentářem, co byste chtěli ve svém životě nebo podnikání zvládnout vy, anebo co se právě vám daří. Buďte vidět, buďte slyšet. Když máme „off-line“ omezení, buďme vynalézaví a tvořiví on-line. Čas a energie dobře investované teď umožní vítězit později.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *